Trăieşte-ţi clipa (recenzie)

Saul Bellow
(Editura Polirom, Ediţia 2007, Traducere de Anda Teodorescu)
Sau Carpe Diem după Horaţiu. Cu toţii am auzit această expresie. Mai puţin Tommy (Wilhelm) Adler. El e ilustrarea vie a faptului că visul american, goana dupa bani şi succes, poate să şi distrugă. Fiu al unui medic respectabil, care mai are o fiică, artistă neînţeleasă, Tommy (aşa cum ar vrea personajul să fie cunoscut) renunţă la studii şi cade în plasa unui agent de la Hollywood.

Tommy e un om cu lipici. Îndeajuns de mult „să atragă şi păsărelele dintr-un copac” (pag. 9). Nu destul încât să prindă un rol. Nostalgia faptului că putea să joace în cine ştie ce film important e singurul lucru obţinut. Rând pe rând eşuează în tot. Îşi ratează căsnicia. Orice început de carieră se evaporă. Joacă rummy, dar nu câstigă niciodată. E genul de om care începe ceva, dar nu termină niciodată. Nici măcar divorţul. Ajunge să trăiască într-un hotel pentru persoane vârstnice, unde locuia şi tatăl lui. Dar acum are o ocupaţie: să plece din hotel la ora opt. Încotro? Să-şi caute de lucru.

Lui Tommy îi plac hainele bune, dar cum le pune pe el, fiecare articol începe să-şi facă de cap. Dar „când cineva fumează havană şi poartă pălărie, are un avantaj: e mai greu să-ţi dai seama ce în sufletul lui” (pag. 5). Pentru el, salvarea e slănina. Convins de doctorul Tamkin că se poate îmbogăţi dacă e destul de ager, joacă la bursa de mărfuri. Şi câştigă. Un drum sigur către a pierde ultimii lui bani.
Tommy nu crede în prezent. El se gândeşte la ce a făcut cândva, ce va face mâine, dar niciodată la clipa de faţă. Tamkin vrea să îl atragă spre prezent. Să existe în prezent. Să trăiască ora, momentul, clipa.
Despre durerea lui Tommy, autorul nu ne spune dacă s-a găsit un leac. Îl lasă să suspine lângă sicriul unui necunoscut.

Socotit drept unul dintre cei mai mari prozatori americani contemporani, Saul Bellow este triplu laureat al prestigiosului National Book Award. În 1975 i s-a decernat Premiul Pulitzer pentru romanul Darul lui Humboldt. Trăieşte-ti clipa ia adus anul următor Premiul Nobel pentru Literatură „pentru înţelegerea fiinţei umane şi subtila analiză a culturii contemporane care transpar în romanele sale”.
Alexandru GOȘEA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *