Meseria de inginer revine

Facultatea de Inginerie Electrică începe să aibă din ce în ce mai mulți candidați înscriși. Deși este o facultate dificilă, decanul, împreună cu ceilalți profesori le pun la dispoziție viitorilor studenți mai multe soluții să învețe noțiunile de bază. Astfel, să îi fie ușor și unui tânăr care a terminat profilul de filologie. Despre oportunitățile de angajare și Facultatea de Inginerie Electrică ne-a vorbit decanul facultății, prof. univ. dr. ing. Marian Ciontu.
Reporter Așadar: Ce îi atrage pe tineri la Facultatea de Inginerie Electrică?
Marian Ciontu: Cred că îi atrage specificul meseriei, oferim un număr de meserii ce au revenit pe val. Dacă pentru o perioadă destul de lungă ingineria în  Craiova a fost la un nivel scăzut, nu se prea căutau ingineri, de 2-3 ani a început să fie o meserie căutată. Și noi pregătim pentru niște domenii care sunt de viitor în zona Băniei.
Piața muncii le oferă studenților posibilități de angajare?
M. C: Da, anul acesta și anul trecut nu am avut suficienți absolvenți de calitate, astfel încât să acoperim toate locurile de angajare. Firmele au început să se orienteze spre studenții din anii mai mici. Oferă un număr mare de stagii de intership, pentru a-i putea testa încă din anul II sau III, să-i angajeze la absolvire.
De ce credeți că nu vin tinerii într-un număr mare?
M. C: Cred că sunt mai multe aspecte. Unul dintre ele este faptul că nu toată lumea cunoaște evoluția pe piața muncii. Cred că absolvenții de liceu merg mai mult pe ce aud din anii trecuți, de la prieteni și nu se informează care este tendința, care sunt meseriile căutate în perioada respectivă.
 Este o facultate atât de grea încât să-i sperie pe viitorii studenți?
M. C.: Nu cred. Dovadă stă faptul că, totuși, an de an termină un număr important de absolvenți Facultatea de Inginerie Electrică. Sigur că, dintre toate facultățile tehnice, este ceva mai dificilă. Este o facultate care cere o anumită pregătire în domeniul matematică, fizică, științe exacte, și pe lângă pregătirea inginerească, mai cere și niște calități speciale. Studenții care vin trebuie să aibă înclinație spre meseria de inginer.
Cum vedeți viitorul facultății, având în vedere ceea ce ați spus chiar dumneavoastră, și anume că încep să se caute tot mai mulți absolvenți de inginerie?
M. C: Sperăm să creștem. De fapt, cred că suntem deja pe un trend crescător, cu toate că numărul de înscriși este destul de mic, nu atât cât vrem noi, dar stăm mai bine decât anul trecut. În al doilea rând, se observă o tendință de reorientare. Avem absolvenți de liceu cu medii mari care vin și sunt orientați spre facultatea noastră, în sensul că este singura lor opțiune. Nu se mai duc să se înscrie la alta. Ne spun: ,,Eu aici vreau să fac”, iar în condițiile astea credem că au început să perceapă această schimbare pe piața forței de muncă. Noi sperăm că o să asistăm la o redresare a facultății. Încercăm să ne pregătim pentru acest lucru, să ne schimbăm modul de lucru cu studenții, astfel încât să reușim să transmitem mai bine cunoștințele necesare.
Cum îi motivați pe studenți să își arate interesul pentru cursuri?
M. C: Noi încercăm să le explicăm faptul că aceste cunoștințe pe care le predăm sunt necesare meseriei. De foarte multe ori, studenții spun ,,Am făcut o materie care nu mi-a folosit. Noi încercăm să le explicăm în primul rând la ce le poate folosi această disciplină în activitatea lor ulterioară. Credem că este foarte important să nu i se spună studentului ,,trebuie să înveți asta, ci să i se explice de ce trebuie să învețe și la ce îi vor folosi ulterior aceste cunoștințe. Există cunoștințe care vor fi folosite în activ de inginer, dar în unele situații aceste informații constituie baza pentru alte discipline. Mulți dintre studenții noștri spun: ,,De ce facem atâta mate?”. Un inginer care nu știe matematică nu se poate descurca. După terminarea facultății, poate că el nu va mai face apel la aceste cunoștințe în mod direct, dar trebuie să aibă niște cunoștințe de matematică ca să învețe electrotehnică, mașini electrice, rețele electrice. Altfel, îi va fi imposibil să înțeleagă aceste discipline. Noi încercăm să nu le spunem studenților ,,Noi suntem profesori, voi trebuie să învățați asta, pentru că predăm noi, ci ,,Voi trebuie să învățați toate aceste cunoștințe pentru că vă vor folosi în continuare.”
Credeți că ar fi mai bine ca admiterea să fie sub forma unui examen?
M. C: Ar fi mai bine dintr-un punct de vedere, și anume că am putea să facem o selecție a studenților. Probabil am începe cu niște studenți din anul I, deja selectați, care ar merge ca un grup compact până la absolvire. Am avea o reducere destul de importantă a abandonului școlar. Dar, în același timp, consider că acest examen de admitere ar reprezenta o barieră pentru un număr de absolvenți de liceu. Dintr-o cauză sau alta, cu toate că au potențial, nu au reușit să și-l valorifice în timpul liceului și au ieșit cu un volum de cunoștințe ceva mai scăzut. Atunci le-ar fi imposibil să-și continue pregătirea. În plus, acest lucru ar reprezenta un stres suplimentar pentru absolvenții de liceu. Nu știu dacă este cazul să-i supunem acestui stres. Consider că învățământul superior este un învățământ la care ar trebui să aibă dreptul orice absolvent de liceu, în funcție de calitățile și efortul pe care îl depune ulerior. Astfel, toți absolvenții de liceu să poată să înceapă o facultate, urmând ca finalizaea ei să depindă de efortul individual.
Este posibil ca un absolvent al profilului de filologie să urmeze o facultate tehnică?
M. C: Da, sigur. Am încercat, împreună cu colegii de discipline fundamentale (matematică, fizică, chmie, anul I și II), să simplificăm materia respectivă, să nu facem matematică de un nivel foarte înalt, ci să facem matematică aplicată, lucruri ce le vom folosi în anii următori. Și în al doilea rând, am încercat să o luăm de al un nivel mai jos, să se revadă o parte din cunoștințele cu care ei ar fi trebuit să vină din liceu. Dacă au dispoziție pentru efort, reușesc să recupereze repede golurile pe care le au. Am constatat că studenții care au fost de medie sau chiar sub medie în primii ani de facultate, în anii II-III, când încep disciplinele de specilitate, reușesc să avanseze foarte repede. De ce? Pentru că au anumite calități specifice meseriei respective.
 Aveți tineri care au terminat această facultate și acum au cariere de suces în domeniu?
M. C: Avem mulți, directori sau manageri ai firmelor din zonă sunt absolvenți ai Facultății de Inginerie Electrică, avem studenți plecați în Canada, SUA care s-au realizat în acest domeniu acolo. Un alt exemplu este o absolventă de-a noastră care a terminat Ingineria Electrică și Calculatoare în limba franceză. Are un post de răspundere la Électricité de France, iar acum trei săptămâni a venit și a ținut un curs aici. Sunt multe exemple de absolvenți care au realizat ceva după terminarea acestor studii, atât în țară, cât și în străinătate.
  
Raluca BUZATU
Simona TOMA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *