„Până la urma găsești afacerea ta”

Unora le place să își trăiască viața fără limite, să nu fie dependenți de cineva, să își folosească la cote înalte calitățile și cunoștințele, iar altora nu le place rutina și sunt mereu în căutare de provocări. Indiferent de motive, tot mai mulți tineri aleg drumul propriei afaceri. În cadrul  workshop-ului „Antreprenoriatul, o cale de dezvoltare personală și profesională”, am stat de vorbă cu Cristi Belgun, consultant pe proiecte europene. Acesta ne-a spus care sunt primii pași în deschiderea unei firme, care sunt calitățile esențiale ale unui antreprenor, dar și ce îi sfătuieşte pe cei care vor să aleagă această cale.


Sursă foto: Cristi Belgun (întâlnire cu studenții)

Corina Mihailov: Ce credeți că trebuie să știe un tânăr antreprenor?

Cristi Belgun: În primul rând, să aibă cultură generală, să fie curios, să-i placă să citească și să se documenteze foarte bine în domeniul în care vrea să fie antreprenor. Să cunoască foarte bine afaceri care deja funcționează în domeniul respectiv. Consider că a te apuca de o afacere și a nu ști nimic despre ea, e cam sinucigașă treaba. Omul trebuie cumva să caute pe internet, să caute firme reale ca să vadă cum funcționează, să învețe din greșelile altora sau din piedicile întâmpinate.

C.M.: De ce are nevoie un student ca să devină antreprenor?

C.B.: Să aibă încredere în forțele proprii, să citească, să vadă star-up-uri de succes, tineri care au făcut afaceri de succes. Dacă dai căutare pe google, găsești imediat mii de oameni care au reușit în propria afacere cu bani puțini. Pot să intre pe franceze.ro, acolo sunt idei de afaceri, din care se pot inspira. Să facă o mică afacere pe baza modelului francez.

„Să riști puțin, să muncești mai mult”

C.M.: Care sunt pașii necesari pentru deschiderea unei afaceri?

C.B.: Primul pas este documentarea, al doilea este să vadă o afacere reală, cum merge. Dacă vrea să facă o cofetărie să se ducă acolo, să stea o zi întreagă, să vadă fluxul de clienți, să vadă cât se vinde. Tot timpul apare o problemă supraoptimistă asupra vânzărilor, și atunci trebuie să știe cam cât se vinde din produsul respectiv. Să vadă dacă merită sau nu să investească. Apoi să facă un calcul pe hârtie: cât costă chiria, cât costă salariații, cât costă materia primă și câte produse vând pe zi. Dacă iese bilanț pozitiv se poate apuca de o afacere asemănătoare. Să învețe din greșelile altora, prima idee. A doua idee, să se asocieze cu alți tineri asemenea lui. Afacerile pentru star-up-uri merg pentru două- trei persoane, pentru ca atunci când cedează unul, ceilalți să fie tari. În afaceri există și riscul de a claca.

Dacă ai făcut o firmă nu înseamnă că neaparat ai succes cu ea. Poți să dai faliment, dar din falimentul ăla înveți și faci altă firmă. Genul de antreprenor este un om care trece peste eșec și merge mai departe, iar în timp ajunge să-și dezvolte o afacere de succes. Secretul nu e: ai făcut o afacere și îți merge. Secretul e: ai făcut o afacere, ți-a picat, ai învățat din greșeală. Faci alta. Până la urma găsești afacerea ta. Nu orice afacere se potrivește pentru oricine. Trebuie să cauți până o găsești pe a ta.

C.M.: Ce afaceri le recomandați tinerilor?

C.B.: Sunt multe afaceri de succes în România făcute de tineri. Cele mai multe sunt făcut de oameni sub 30 ani, care sunt afaceri în IT. Este în Cluj o afacere foarte frumoasă, Salad Box. A pornit de la chestia să vândă salată la cutii pentru ăștia care vor să slăbească. Deci, se pot face afaceri din nimic. Eu am avut un proiect la Brașov, din care cineva trăiește foarte bine acum. Vinde plante aromatice. Adică a luat mentă, cimbrișor, leuștean, pătrunjel, le-a pus în vase frumos pictate și le vinde în restaurante. Se pot face afaceri, problema e să-ți placă asta. Să riști puțin, să muncești mai mult.

Genul antreprenorului este puțin mai agil, mai vigilent, ai atenția mai trează, nu treci prin viață ca un om adormit. Important e să fii lucid și atent la lumea din jur pentru că poți să înveți de la oricine.

Tinerii să aibă curaj, să încerce și să se asocieze, să-ți caute prieteni care gândesc la fel ca ei și să-i evite pe ăștia pesimiști. Chiar dacă dau faliment să înceapă și a doua afacere, pentru că marii oamenii de afaceri au dat faliment de două, trei ori. Nu le-a ieșit din prima. Din orice faliment să învețe unde au greșit, să vadă unde au fost lipsurile și să le îndrepte.

Cei care au idei de afaceri, dar nu curajul să pornească la drum pot accesa site-ul robgcareers.ucv.ro, acolo unde vor găsi mai multe detalii despre antreprenoriat, dar și despre proiectul transfrontalier, în cadrul căruia pot beneficia de un curs gratuit și sprijin din partea experților în domeniu.

Articol preluat de la ziarul Media10, autor Corina Mihailov

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *