Natura ne arată că suntem înconjurați de substanțe și combinații chimice, însă cum le putem înțelege mai bine dacă nu avem alături profesori care să ne explice toate aceste procese. Uneori chimia poate părea complicată, însă noul context deja înseamnă o provocare în a înțelege tot ce se întâmplă la nivelul experimentelor chimice. Astfel, Anca Gogoașe, profesoară cu ani de experiență în învățământ, a răspuns la câteva întrebări legat de ce înseamnă noua metodă de învățare și cum se împacă chimia cu online-ul.
Karina Anica: Cum vă adaptați la noul context?
Anca Gogoaşe: La început am simțit ostilitate, neputință, reticență, dar în cele din urmă mi-am spus că toate au un început.
K.A.: Cum reușiți să predați astfel încât copiii să înțeleagă la fel de bine ca în cazul predării normale?
A.G.: Sunt adepta predării față în față. Copilul trebuie să simtă acea siguranță, nu doar din privire, ci și din voce. Fiecare întâlnire față în față este de fiecare dată o provocare. De asemenea, pot să pun întrebări pentru lămurirea unor situații neclare, pot să văd nu doar cum gândește elevul, ci și cum se exprimă utilizând limbajul specific disciplinei. În plus, avantajul este acela că profesorul poate să observe, să constate, să aprecieze, să valorifice răspunsurile elevilor. Predarea online mi se pare mai puțin permisivă în sensul acesta.
K.A.: Cum ați îmbunătățit materia?
A.G.: Utilizarea diverselor filmulețe, exerciții sub formă de joc și de ce nu, să experimentăm în propria bucătărie. Nu este chiar atât de simplu, dar este distractiv.
Trebuie să învățăm, nu doar să trăim, ci chiar să experimentăm în astfel de condiții
K.A.: Cum decurg experimentele chimice online?
A.G.: Elementul de noutate atât pentru mine, cât și pentru elevi este adaptarea. Asta demonstrează că viața este un continuă schimbare și că trebuie să învățăm nu doar să trăim, ci chiar să experimentăm în astfel de condiții. Inconvenientul este că putem experimenta doar cu substanțele pe care le avem la îndemână în propria bucătărie, apă, ulei, zahăr, sare etc. și alte câteva materiale comestibile. Nu ne permitem greșeli, în sensul că nu putem utiliza substanțe cu un anumit grad de toxicitate pentru efectuarea experimentului, asta fiind o regulă din normele de protecție din laboratorul de chimie. Astfel de experimente se fac doar sub supravegherea atentă a cadrului didactic, după ce elevul a primit sarcina de lucru, instrucțiunile necesare desfășurării experimentului și totodată a fost verificat dacă s-au însușit toate aceste lucruri înainte de demararea lucrării experimentale. În consecință, astfel de experimente sunt urmărite doar în filmulețele prezentate.
K.A.: Par elevii afectați de predarea online? Randamentul este același?
A.G.: Se pare că unii da, alții nu. Pe de o parte, unora dintre ei le lipsește școala ca modalitate de întâlnire cu profesorii, colegii cu care au legat prietenii frumoase, socializarea cu colegii noi din alte clase etc., iar alții sunt mai introvertiți și atunci căminul este cel care îi face zglobii, mai deschiși la dialog, le oferă liniște sufletească, pe de altă parte faptul că nu mai trebuie să respecte reguli, norme, flexibilitatea orarului etc. Randamentul e legat de gradul de conștiinciozitate al elevului, astfel că o parte din elevi au reușit să fie receptivi și să-și însușească 70-80% din materie, iar alții au înregistrat regrese în activitate, motiv pentru care s-au întocmit programe de recuperare a materiei.
K.A.: Ce s-a schimbat în relația dvs. cu elevii?
A.G.: Schimbări mari nu sunt în relația mea cu elevii. Am rămas aceeași persoană caldă, deschisă față de elevii mei, împărtășind aceeași pornire de a furniza informații care să-i ajute mai târziu în viață.
A.K.: Ce avantaje există în noul sistem de predare în favoarea disciplinei dvs.?
A.G.: Fiind o disciplină experimentală, nu putem vorbi de avantaje majore. Da, putem efectua experimente de acasă utilizând apă, sare, zahăr etc., practic transformând bucătăria în laboratorul de la școală, apărând elementul de noutate „inovația”, dar lipsește spectacolul pe care-l oferă laboratorul școlar, cu experimente diversificate, cu substanțe cu comportări diferite în condiții diferite.
Oameni și fluturi, pietre și plante, nori și bacterii
A.K.: Cum le induceți copiilor atracția pentru chimie?
A.G. Îi conving spunându-le următorul lucru: „Chimia include tot ce este materie în jurul nostru, pământul pe care călcăm, aerul pe care-l respirăm, alimentele pe care le mâncăm și chiar corpul nostru. Materia se prezintă sub cele mai diverse forme: oameni și fluturi, pietre și plante, nori și bacterii, iar chimia este aceea care ne ajută să înțelegem cum este construită lumea. De asemenea chimia cunoaște o dezvoltare teoretică impresionantă și participă la rezolvarea aspectelor de ordin practic aparținând celor mai diferite domenii. Este greu de găsit ramuri explicative, care se pot dispensa complet de chimie, dar este foarte ușor de înțeles că multe științe cu largi aplicații practice nu pot să-și desfășoare în bune condiții activitatea, fără cunoștințe de chimie.
K.A.Îi încurajați pe copii să devină cadre didactice?
A.G. Nu-i încurajez pe copii să devină cadre didactice, pentru că această profesie presupune vocație, dăruire, renunțări, retribuire necorespunzătoare, agresiuni fizice, psihice, lucrul în clădiri necorespunzătoare, lipsa bazei tehnico-materiale etc.Copiii zilelor noastre privesc viața cu ochi diferiți, ei își doresc obținerea de slujbe după un stagiu de pregătire de scurtă durată, obținerea unor salarii mari, adică nu sunt dispuși să facă sacrificiile pe care le-au făcut generațiile anterioare. În concluzie, învățământul presupune sacrificiu și sunt puțini doritori care să facă acest lucru= învățare continuă.
Schimbarea programei, după mine, s-a dovedit un eșec total
K.A.: Ce ați dori să schimbați în sistemul educațional?
A.G. Sunt multe de schimbat în sistemul educațional: schimbarea programei care, după mine, s-a dovedit un eșec total (manuale prost gândite, materie greoaie, exerciții care nu oferă nici un fel de ajutor în final etc.), crearea unei baze tehnico-materiale, modalități de evaluare ale profesorilor și elevilor, stabilirea unui cadru legal care să-l protejeze atât pe profesor, cât și pe elev de agresiunile de tot soiul din școală, sancționarea atât a profesorilor, cât și a elevilor care săvârșesc fapte grave în cadrul școlilor, retribuirea corespunzătoare, acordarea de burse pentru elevii merituoși.