Luiza Feroiu: Ce v-a determinat să candidați pentru funcția de decan?
Dumitru Nicolae: În primul rând, faptul că am o experiență, am fost decanul Facultății de Mecanică, cunosc foarte bine problemele Facultății de Mecanică, mai am de rezolvat unele probleme din mandatul anterior.
D. N.: În primul rând, este vorba de implementarea proiectului complex al Facultății de Mecanică. Acest proiect a fost finalizat în anul 2015, în decembrie. El trebuie urmărit, trebuie avut grijă ca tot ce s-a făcut aici să fie folosit așa cum trebuie, spațiile de învățământ, spațiile de cazare. În plus, avem de făcut foarte multe lucruri din punct de vedere al procesului de învățământ, din punct de vedere al bazei materiale și aș vrea să vă dau doar câteva exemple. Este vorba de fațadele Facultății de Mecanică. Clădirea centrală a Facultății de Mecanică este o clădire-monument istoric, este o clădire care trebuie reabilitată, restaurată, pentru că este o clădire superbă din punct de vedere arhitectural și acest lucru trebuie finalizat de așa manieră încât acest complex să fie într-adevăr unul dintre cele mai frumoase complexe din țară. În al doilea rând, este vorba de aula aflată în conservare, de asemenea, și care face parte din clădirea centrală a Facultății de Mecanică. E o aulă foarte frumoasă și ea trebuie, de asemenea, restaurată. Am și cunosc mijloacele necesare pentru a face acest lucru și, de asemenea, în al treilea rând, vreau să completez laboratoarele noi ale Facultății de Mecanică din punctul de vedere al dotării, cu echipamente. Acest complex de laboratoare care este unul superb, este unul care este axat foarte bine, foarte exact pe domeniile pe care le gestionează Facultatea de Mecanică în acest moment și anume: ingineria automobilelor,ingineria trasporturilor, ingineria industrială, ingineria civilă și inginerie și management. Complexul acesta de laboratoare este numai pentru studenți, segmentul și componenta cea mai mare a echipamentelor care deservesc acest complex este în interesul studenților, adică al procesului educațional. În principal, acest complex este dedicat 100% activităților practice pe care studenții Facultății de Mecanică le desfășoară în această facultate. În complexul nou de laboratoare ca activități practice, avem pe de o parte activitățile de proiectare, pentru că avem 4 săli de proiectare moderne care sunt dotate cu echipamente IT de ultimă generație, care sunt dotate cu softuri de ultimă generație, care sunt dedicate proiectelor de an, și proiectelor de licență, și de dizertație ale studenților Facultății de Mecanică și, de asemenea, în plus, avem echipamente noi pentru laboratoarele care gestionează în pricipal, automobilele și transporturile, pe de o parte, pe de altă parte, ingineria civilă și pe de altă parte, așa cum am zis, ingineria fabricației. Avem echipamente importante pe care studenții se pot forma de așa manieră încât ei să aibă un acces mai ușor pe piața muncii. Pe parte de fabricație, avem mașini cu comandă numerică. Știm foarte bine că acest segment este foarte căutat pe piața muncii. Or, rolul nostru ca facultate este acela de a pregăti absolvenți care să-și poată găsi un loc de muncă. Altfel, nu am făcut nimic. Pe de altă parte, programele pentru studenți pe care vreau să le continui și să le dezvolt se referă la faptul că avem o relație specială cu agenții economici și în principiu, cu compania Ford. Vreau să extindem activitățile practice ale studenților prin constituirea unor centre de instruire practică pe care n-am avut timp să le fac până acum, dar care acum sunt în lucru. Avem cu ce să le facem, pentru că avem dotare. Vreau să fac un centru de prototipare virtuală. Acest centru propune să reunească într-un sistem integrat tot ce înseamnă proiectarea asistată la nivelul Facultății de Mecanică din Craiova. E o experiență foarte bună în această direcție, avem săli de proiectare modernă și-n complexul nou, și-n complexul vechi, și mai mult decât atât, avem colegi, am cadre didactice care sunt foarte, foarte buni în direcția proiectării asistate.
L. F.: Dumneavoastră, ca decan, dar și ca profesor cât de mult, cât de bine relaționați cu studenții?
D. N.: Avem Sindicatul Studenților; este reprezentantul studenților cu care port discuții permanente, de câte ori este nevoie. De asemenea, avem tutorii de an care se ocupă de studenți, văd ce probleme au, pentru că sunt și probleme sociale. Fac întâlniri ca decan, la nivel de an de studii. În principal, trebuie să recunosc, cu cei de anul I,pentru că studenții de anul I trebuie monitorizați un pic mai atent, chiar și la sesiune, pentru că vin din liceu aici, unde este libertate mare şi se trezesc că n-au luat niciun examen în prima sesiune, pentru că laboratoarele sunt obligatorii, și atunci trebuie să discut cu colegii mei și să găsim oportunități de a le da șansa să recupereze etc.
Poate că în mandatul trecut am fost extrem de ocupat cu implementarea acestui proiect, am avut întâlnirile cu studenții, dar nu atât cât mi-aș fi dorit eu și sunt convins că acum, mai ales că avem aceste spații generoase, mai ales că avem această dotare de excepție, putem să desfășurăm cu studenții niște acțiuni extraordinare. Decanul trebuie să fie al studenților. Ei trebuie să aibă încredere în decan.
L. F.: Considerați că admiterea la licență, pe baza mediei de bacalaureat este relevantă? Ați schimba asta?
D. N.: Admiterea este pe bază de dosar. Am putea să organizăm, de exemplu, o admitere pe bază de grilă, pe bază de probă scrisă, dar nu la toate specializările, în principal la specializarea care este cea mai căutată, și anume cea de automobile. Dar eu am considerat că, dacă la nivel de Universitate mergem toți pe probă scrisă sau pe grilă, atunci să mergem toți în aceeași direcție. Având în vedere totuși, faptul că examenul de bacalaureat a devenit mai serios, luarea în considerare a mediei de bacalureat este suficientă cel puțin, în acest moment. Am văzut şi că se derulează activități de pregătire a elevilor de și liceu. În principiu, la proba de matematică.
L. F.: Din punctul dumneavoastră de vedere, care ar fi reușitele facultății?
D. N.: Partea de infrastructură a fost o reușită, să zic eu, deosebită. O altă reușită este colaborarea noastră instituțională cu compania Ford. Avem propuneri pentru modificarea planului de învățământ și a curriculei, a disciplinelor, pe care să le acordăm cu ceea ce vor ei, de așa manieră încât absolvenții noștri să meargă ușor către un asemenea agent economic atât de important. Suntem în pragul punerii la punct al unor protocoale de colaborare cu compania Ford pentru partea de cercetare și dezvoltare de servicii, ceea ce este un lucru extraordinar. O altă reușită importantă este aceea că, prin această infrastructură, nu numai că am dat șanse calității învățământului, am dat șanse spațiilor de cazare, am dat șanse spațiilor de recreere, am dat șanse celui mai important lucru, și anume, pregătirii practice a studenților. Sunt colegi care au realizări deosebite în domeniul cercetării, pe materiale, pe automobile, pe ingineria de transporturi – avem parteneriate extraordinare cu universități din afara țării. O altă realizare mare este legată și de punerea la punct și dezvoltarea acestui segment atât de important pentru noi și anume partea de proiectare, pentru că ingineria mecanică are, printre multele activități, și această concepție-proiectarea înseamnă concepție, de fapt, or, concepția nu se mai poate face decât în limbajul proiectării asistate. Vreau să facem acel centru de prototipare virtuală și studenții vor fi încântați, pentru că am văzut că dacă (să zicem) pe la curs mai lipsesc, la tot ce înseamnă proiectare asistată vin.
L. F.: Studenții se descurcă la practică? Sunt implicați?
D. N.: Sigur. Am avut o satisfacție săptămâna trecută: am avut o echipă de studenți, 5 studenți, din care cei mai importanți a fost o domnișoară, au participat la un concurs internațional de karting care s-a desfășurat la București și am reușit să luăm primele trei locuri, adică locul I, locul II și locul III au fost ale noastre și, foarte important, este faptul că acest kart cu care acești copii au concurat, este făcut de ei împreună cu cadrele didactice. Kartul a fost modelat și construit la laboratoarele Facultății de Mecanică și au participat cu el la concurs și au câștigat.
L. F.: În momentul actual, cât de mulțumit sunteți de dotarea laboratoarelor?
D. N.: Aș zice să fiu mulțumit în proporție de 70%. Trebuie să spun că noi, în mandatul anterior, având în vedere că am avut o echipă extraordinară, pe care am păstrat-o, am primit foarte multe donații de la compania Ford, în echipamente cu care am dotat laboratoarele, în principal ale secției de automobile, care aduce cei mai mulți studenți la Facultatea de Mecanică.
L. F.:Spre deosebire de alte facultăți de mecanică, cu ce se deosebește cea din Craiova? Care sunt punctele forte ale acesteia?
D. N.: La nivel de țară acum, putem să privim cu fruntea sus orice comisie. Colegii mei, care au venit aici din Cluj, din București, din Iași, din Timișoara, din Oradea, din Suceava, au fost încântați de acesta complex de laboratoare pentru studenți.
L. F.: Cum i-ați descrie pe studenții acestei facultăți?
D. N.: I-aș descrie ca pe niște copii foarte frumoși (avem mulți băieți), ca pe niște tineri întreprinzători, niște tineri foarte activi și vreau să vă spun că au fost situații multe în care ne-au ajutat să montăm echipamentele, să le aducem dintr-o clădire într-alta. Sunt echipamete de 4 tone, de 3 tone, de 2 tone jumătate. Sunt copiii cu idei, sunt niște copii cuminți. Sunt de acțiune atunci când este necesar șă atunci când sunt solicitați. Eu sunt mulțumit de studenții Facultății de de Mecanică şi pentru că vin la cursuri.
L. F.: Practic, am putea spune că sunteți ca un părinte pentru ei…
D. N.:Da. Îi cunosc foarte bine pe studenți. Să știți că relația cea mai bună cu studenții apare în cadrul proiectelor, activităților practice, proiectelor de diplomă.