Dublă provocare pentru generația Erasmus

Datorită programului de mobilitate Erasmus, studierea în străinătate este un vis accesibil pentru mii de studenți de pe întregul continent. O asemenea experiență atestă faptul că pe lângă curaj deții şi capacități de adaptare şi inițiativă iar tinerii generaţiei Erasmus sunt pregătiți să facă față consecințelor pandemiei.

Alexandra Budică, studentă anul II la Facultatea de Litere (Universitatea din Craiova)  face parte din categoria tinerilor plini de curaj ce doresc să îşi depăşească limitele. Faptul că „întreaga lume se află încă într-un context nefavorabil” nu a împiedicat-o să-şi ia „inima în dinți” şi să profite de o asemenea oportunitate precum Erasmus. Motivată de dorința integrării într-un sistem educațional nou, Alexandra studiază la Universitatea Autonomă din Madrid.

„Această experiență era chiar suflul proaspăt de care aveam nevoie”

Ce înseamnă pentru tine experiența Erasmus? Poate fi considerată apogeul anilor de studenție de până acum?

Mi-am dorit să am parte de această experiență încă din primul semestru al primului an de facultate. Am hotărât să particip la selecția pentru o mobilitate de studii Erasmus datorită dorinței de a putea privi sistemul educațional și din altă perspectivă, cea a studenților spanioli și, de asemenea, de a-mi perfecționa spaniola. Experiența mea se poate rezuma simplu, în două cuvinte: evoluție și curaj. Cu siguranță reprezintă punctul culminant al celor doi ani de studenție prin care am trecut până acum.

Ce te-a determinat să accepți această provocare, mai ales în contextul actual și cum te-ai acomodat?

Am acceptat această provocare fiind îndemnată de nevoia de a schimba ceva în ceea ce privește stilul meu de viață și de dorința de a cunoaște noi perspective asupra lumii și mai ales asupra învățământului. Din cauza pandemiei, viețile tuturor au devenit monotone, astfel încât această experiență era chiar suflul proaspăt de care aveam nevoie. Nu mi-a fost foarte greu să mă acomodez cu alți oameni, alte împrejurimi sau chiar altă limbă vorbită, am avut norocul de a găsi aici oameni joviali și primitori, care să mă ajute oricând am nevoie. În ceea ce privește restricțiile cauzate de pandemie, situația este mult mai relaxată decât în România, astfel pot să mă bucur de tot ceea ce înseamnă experiența vieții de student în Spania.

Este diferit sistemul universitar din Spania față de cel de aici?

Există multe diferențe între cele două sisteme. Aici, în Spania, accentul este pus pe ceea ce își dorește studentul, deoarece fiecare are dreptul să aleagă cursurile la care vrea să participe, în funcție de domeniul de specializare. Deși durata unui curs este aceeași cu cea din România, de cele mai multe ori se întâmplă să rețin mult mai multe informații după un curs aici, decât aș fi făcut-o în țară. Inclusiv modul de predare al profesorilor este diferit. Profesorii de aici aleg să folosească prezentările PowerPoint sau chiar anumite videoclipuri pentru a ne stimula capacitatea de memorare și mai ales cea de a putea analiza un anumit context, lucru care ne facilitează procesul de învățare.

Cum se desfășoară cursurile acolo în acest context pandemic?

În cadrul Universității Autonome din Madrid, la fiecare curs studenții sunt împărțiți în două grupe, în funcție de ultima cifră a CNP-ului. Cei din grupa A au în săptămânile impare cursuri cu prezență fizică, iar cei din grupa B în săptămânile pare, pentru a menține distanțarea socială. În zilele când nu mergem la cursuri, profesorii încarcă materialele necesare pe platforma Moodle. În fiecare săptămână primim diverse teme sau lucrări care reprezintă un anumit procent din nota finală la examen.

Ar fi un lucru pe care l-ai aduce la noi din Spania în ceea ce privește învățământul și modul de predare?

Cu siguranță aș alege să aduc puțin din relaxarea de la cursuri. În cele două luni de când am început acest semestru nu am simțit niciodată că profesorii pun presiune pe noi sau că insistă să memorăm informații inutile. De asemenea, mi-ar plăcea să întâlnesc din ce în ce mai des metode de predare mult mai practice, precum vizionarea de filmulețe sau învățarea prin jocuri de analiză.

Crezi că te va schimba această experiență? Și dacă da, în ce măsură?

Sunt ferm convinsă de faptul că această experiență va contribui semnificativ la evoluția mea. Deja observ câteva schimbări prin faptul că am mult mai multă încredere în mine, am învățat să prețuiesc fiecare clipă, să mă bucur de orice priveliște, de orice vorbă bună și chiar de orice lucru nou învățat aici. Aș repeta oricând, cu mare drag, experiența unui student Erasmus.

Spania, populară în rândul studenților Erasmus

Erasmus este cel mai important program de învăţământ şi formare profesională din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte mobilitatea şi cooperarea la nivelul învăţământului superior în Europa. O mobilitate Erasmus este un pas foarte important pentru dezvoltarea atât personală cât și profesională a studenților.

Este cunoscut faptul că Spania primeşte anual mai mulți studenți Erasmus decât orice altă țară iar Madridul este destinația de top a studenţilor şi unul dintre cele mai bune oraşe pentru a studia în străinătate. Universitatea Autonomă ocupă clasamentul celor mai bune universități din Spania iar taxele de şcolarizare pentru studenții internaționali sunt mici, devenind astfel o opțiune atractivă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.