Comunicarea este piatra de temelie în procesul construirii oricăror forme de relaţii interumane. O comunicare eficientă se bazează pe respect dar presupune și dezvoltarea unor abilități de comunicare. De cele mai multe ori, mesajul pe care dorim să îl transmitem interlocutorului nostru ajunge să fie înțeles greșit sau sub o altă formă decât cea dorită. Pentru a evita acest lucru, ne vine în ajutor Valentina Pufulescu, ce are o experiență de peste 20 de ani în televiziunea de știri. A fost reporter, corespondent special acreditat la Guvernul României, moderator, Editor of The Day și redactor-șef adjunct la RomâniaTV. Este fondatoarea „SHIFT by Valentina Pufulescu” și trainer Media & Public Speaking.
„Am fondat „SHIFT by Valentina Pufulescu” ca să-i ajut pe oameni să obțină schimbarea pe care și-o doresc în carieră.” Același lucru vrea să facă și cu noi, astfel ne împărtășește câteva tehnici simple de care ar trebui să ținem cont atunci când dorim să transmitem un anumit mesaj.
Cunoaște-ți publicul
Comunicarea eficientă este esențială la prezentarea unui discurs în fața unui public numeros și de asemenea este nevoie de o documentare temeinică pentru a afla cui ne adresăm. „Află în fața cui vorbești. Culege informații despre oamenii care te vor asculta, urmări, ca să-ți poți adapta mesajul nevoilor lor. Cu cât ai mai multe informații despre oamenii în fața cărora vorbești, cu atât vei reuși să te conectezi mai bine la public. Sunt femei, bărbați sau este un public mixt? Sunt familiști sau celibatari? Fac sport sau nu? Ce obiceiuri au? De unde sunt? Toate acestea sunt întrebări minime pe care trebuie să ți le pui despre publicul tău.”
Care este scopul?
De fiecare dată când vorbim încercăm să convingem, să explicăm, să informăm, să amuzăm sau să ne exprimăm un punct de vedere. „Când știi foarte bine motivul pentru care vrei să vorbești îți va fi mai ușor să transmiți mesajul. Și vei fi credibil. Scopul are trei elemente-cheie: informație, emoție, acțiune. Cu alte cuvinte, trebuie să știi dacă vorbești ca să să educi, să inspiri, să motivezi prin transmiterea unei emoții sau să îndemni la o acțiune, un call to action. Cei mai buni comunicatori reușesc să le înglobeze pe toate trei atunci când transmit un mesaj. „
Găsește-ți povestea
Trăim povești și spunem povești. Fie că sunt din cărți sau din experiențele propri, acestea ne aduc mai aproape de publicul nostru. „Comunicarea devine eficientă atunci când spui un story. Gândește-te la câteva istorioare relevante pe care le-ai putea insera în mesajul tău. Alege-o apoi pe aceea care se potrivește cel mai bine contextului tău. Un mesaj fără poveste se lovește de ziduri, nu trece de inimile oamenilor.”
Structurează-ți mesajul
„Ca povestea să aibă sens, aranjează-ți ideile, adu-ți claritate în gânduri. Una din cele mai eficiente structuri este următoarea: PROBLEMĂ/OPORTUNITATE – SOLUȚII – BENEFICII. Cu alte cuvinte, expui întâi problema despre care vorbești sau oportunitatea. Apoi propune soluții pentru rezolvarea problemei respective, iar în final spune-i publicului care sunt beneficiile pe care le are dacă aplează la soluțiile tale. Nu uita, oamenii sunt egoiști și vor să știe cu ce se aleg dacă fac ceva: dacă te ascultă, dacă te urmăresc, dacă te votează, dacă vor cumpăra de la tine. Structura este ca o hartă pentru mesajul tău. Când ai hartă este mai puțin probabil să te rătăcești, să uiți ce ai de spus.”
Este esențial să ne însușim aceste tehnici de comunicare eficientă pentru construirea unor relații solide, armonioase și durabile, atât personale cât și profesionale. „Toți acești pași sunt ca o biblie. Dar mai au o însușire vitală: reduc stresul și emoțiile dinaintea vorbirii în public.”