Facultatea de Mecanică, retehnologizată prin donaţii de la Ford

Facultatea de Mecanică a trecut, în ultimii ani, prin mai multe schimbări: modernizări, parteneriate, dar şi o specializare în minus. Anul acesta candidaţii au la dispoziţie aproximativ 280 de locuri la forma de învăţământ zi, pentru cele patru specializări. Am aflat şi noi care este dinamica înscrierilor din acestă sesiune, dar şi care sunt şansele pe piaţa muncii ale absolvenţilor, chiar de la decanul Facultăţii de Mecanică, prof. dr. ing. Nicolae Dumitru.  
Florentina Decă: Care este situaţia înscrierilor după primele 12 zile?
Nicolae Dumitru: Până la această oră avem 200 de candidaţi, eu sunt mulţumit având în vedere condiţiile de la bacalaureat. Dar înscrierea va continua până pe 26 iulie şi sperăm să aibă un final mai fericit, iar dacă nu va avea, vom continua cu înscrierile în toamnă. Anul trecut am fost pe prima poziţie în preferinţa candidaţilor, cred că vom continua pe această linie pentru că specializările noastre au cu un impact deosebit pe piaţa muncii. Sunt specializări foarte bine agregate de companiile Ford, Dacia Renault şi marii producători de automobile, avem şi uzinele Popeci care funcţionează foarte bine şi care doresc absolvenţi de la Mecanică. Să sperăm că vom reuşi să completăm întreaga capacitate de care dispune facultatea noastră, aproape 280 de locuri, din care 200 sunt deja ocupate.
„Studenţii îşi vor face practica la Ford”
Anca Dumitraşcu: Aveţi parteneriate cu companiile şi uzinele locale?
Nicolae Dumitru: Suntem prima facultate a Universităţii din Craiova care a intrat în parteneriat cu Ford. Avem un acord cu acest producător de maşini, cu Agenţia de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia şi cu Primăria Craiova. Este un parteneriat orientat pe partea de cercetare, dar şi pe proiecte, investiţii, echipamente, infrastructură. Partea bună pentru studenţi este că îşi vor face practica în compania Ford, proiectele de diplomă le vom orienta să venim în întâmpinarea acestui producător de maşini, dar şi în întâmpinarea celorlalte uzine, cum ar fi Popeci. Compania Popeci o duce foarte bine, iar domeniile pe care le gestionează se pliază perfect pe ce facem noi la această facultate. Va trebui să intervenim în mod categoric în procesul de învăţământ, să ne aliniem la ceea ce vor aceşti producători.
F.D.: Aţi remodernizat Facultatea de Mecanică, în special laboratoarele. Cât de greu a fost din punct de vedere financiar?
N.D.: Avem două donaţii de la Ford, una în anul 2010, iar cea din 2011 este totală în echipamente, echipamente care valorează milioane de euro şi pe care le-am introdus în laboratoare. Pe unele nu le-am pus în funcţiune din cauza clădirii în care este facultatea, una improprie pentru nişte laboratoare tehnice. Am avut noroc ca mergând alături de directoarea de la Agenţia de Dezvoltare Regională S-V Oltenia să câştigăm un proiect de 9 milioane de euro care este în faza de proiect tehnic. În faţa Facultăţii de Drept avem o platformă pentru spaţiu de laboratoare. Vom introduce aceste echipamente performante de la Ford în clădirea nouă.
„Sigla unei facultăţi devine importantă în momentul în care are grijă de absolvenţii săi”
A.D.: Aveţi informaţii despre studenţii care au terminat Facultatea de Mecanică în legătură cu integrarea lor pe piaţa muncii?
D.N.: Având în vedere faptul că ei urmează şi un master, păstrăm legătura cu studenţii și îi întrebăm dacă sunt angajați. Noi avem oferte pentru ei de la firme mari și îi anunțăm. Avem un procent de peste 70% din absolvenți angajaţi, dar cel mai important este că sunt angajați pe profil de inginerie. De fapt, sigla unei facultăți devine importantă în momentul în care are grijă de absolvenții săi. Trebuie să îi ajutăm, să știe cum trebuie să se prezinte la un interviu şi, din acest punct de vedere, sistemul va trebui să fie un pic schimbat. De aceea am organizat deschideri de an spectaculoase, unde am invitat directori de la companii mari care au vorbit cu studenții pentru că este important să socializăm cu aceste companii pentru a păstra legătura cu ele.
F.D.: În acest moment, ce credeţi că îi lipseşte Facultăţii de Mecanică?
D.N.: Îi lipseşte secţia de Construcţii civile. Până anul trecut am avut şi această specializare, domeniul civil, dar nu a fost acreditată. Ţinta mea ca decan, totală, este orientată pe secția de construcții civile, din toamnă să pornim din nou cu aceasta pentru că nu există în niciun județ din regiunea Oltenia o astfel de specializare, doar la Bucureşti. Vreau să pun la punct această secţie în primul rând prin corpul profesoral, am o strategie pentru asta și o voi derula începând din toamnă. În acest an nu școlarizăm specializarea Construcţii civile pentru că vreau să ne punem la punct foarte bine şi să fim pregătiți.
A.D.: Sunt mai puţini candidaţi pe profilul tehnic anul acesta din cauza rezultatelor destul de slabe la bacalaureat?
D.N.: Da, situaţia de la bacalaureat a fost într-adevăr o situaţie delicată, dar aceasta este o problemă care vine din altă parte și pe care nu aş vrea să o comentez. Cred însă, că şi noi, cei din învăţământul superior ar trebui să intervenim, să găsim modalități de a ajuta învățământul preuniversitar în sensul de a avea absolvenţi din licee de calitate. Cred că ar trebui să facem meditații gratuite cu aceşti absolvenţi, lucru pe care l-a propus și domnul rector. Unii dintre noi nu am înţeles acest lucru destul de bine, dar eu zic că acesta este un element determinant pentru a ne pregăti viitorii noştri studenţi.
F.D.: Ce îi sfăţuiţi pe viitorii studenţi?
N.D.: Pe studenţi îi sfătuiesc să fie serioşi, dar nu exagerat de mult, să participe la laboratoare şi la partea de proiectare. La noi, fără activități practice de un anumit nivel şi o anumită calitate nu poţi fi inginer. Trebuie să facem centre de instruire practică, să îi orientăm spre a crea maşini, a dezvolta studenţii tipuri de automobile.
Florentina Decă şi Anca Dumitraşcu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *