Empatia, dorinţa şi perseverenţa sunt calităţile care îl recomandă pe Alin Oncescu, unul dintre studenţii Universităţii din Craiova care pe lângă faptul că are rezultate bune la învăţătură se implica şi în activităţii extraşcolare și ajută oamenii.
Este student doctorand în anul II la Şcoala doctorală “Radu Voinea” din cadrul Facultăţii de Mecanică. A absolvit Colegiul Naţional ,,Gib Mihăiescu”, Drăgăşani, judeţul Vâlcea, profilul Ştiințele naturii şi s-a decis să dea la Facultatea de Mecanică pentru că l-au atras specializările.
Calm şi cu atitudine profesionistă, ne-a condus într-o sală de curs pentru a putea sta de vorbă., ne-a răspuns la întrebări şi ne-a împărtăşit povestea lui.
Încă din anul I, Alin s-a înscris în diverse activităţi de voluntariat: “Partea cu voluntariatul am dezvoltat-o încă din liceu, fiind înscris la diferite cercuri – de dansuri, de lectură. Îmi aduc aminte cu drag de nişte cursuri de ecologizare susţinute la Clubul Copiilor din Drăgăşani. Odată ce am crescut am învăţat că dacă eu ştiu să fac ceva, trebuie să-i ajut şi pe alţii, iar chestia asta pot să o fac foarte uşor prin voluntariat. Am ajuns la facultate, am luat contact cu Organizaţia Studenţilor din Facultatea de Mecanică, iar ei m-au învăţat şi m-au îndrumat uşor-uşor către toate proiectele pe care am încercat să le implementăm şi să devină o tradiţie. Îmi place să fiu înconjurat de oameni şi să-i ajut.”
Printre proiectele în care s-a implicat încă din anul I a fost şi o campanie de informare împotriva tutunului pentru care a creat şi sloganul ,,Hai să facem un schimb bun. Îţi dau un măr pentru tutun”.
În cadrul Organizaţiei Studenţilor din Facultatea de Mecanică (OSFM) a avansat de la simplu voluntar la cea de prim-vicepreşedinte. ,,Cred că cea mai frumoasă calitate a unui student este cea de voluntar, apoi prin muncă şi dăruire, începi să avansezi. „
Noi alegem dacă timpul ne este prieten sau dușman
Ziua și-o începe devreme pentru a putea rezolva toate treburile. Se trezeşte la ora 07:30 fără alarmă, pentru că este matinal şi pentru că vrea să facă cât mai multe.
Este cazat în căminul stundențesc nr 8 şi este şi membru al comisiei de cazare a Facultății de Mecanică unde trebuie să se asigure de o bună comunicare și transparentă cu administrația căminului.
Şi calitatea de doctorant îi ocupă timp: se ocupă cu activităţi de cercetare şi lucrează la teza de doctorat.
Pe partea de voluntariat are multe responsabilități fiind prim-vicepreședintele Organizației Studenților din Facultatea de Mecanică unde în fiecare săptămână, lunea, la ora 20:00 se ține ședința organizației. Alin este responsabil de prezentarea către voluntari a aspectelor organizatorice ale proiectelor pe care le derulează: proiecte educaționale, traininguri de educație non-formală în parteneriat cu facultatea sau proiectele devenite tradiție ale Universității din Craiova.
Momentan lucrează la proiectul ,,Tineri absolventi de succes” prin care vrea să inspire şi să le spună celor mai mici dintre studenţi toate poveştile de succes ale studenţilor şi membrilor oraganizaţiei care deja s-au angajat, au o afacere, pentru a-i motiva şi a le arăta că, prin muncă şi perseverenţă, pot avea rezultate.
Seara,când ajunge în camera de căminm, face o retrospectivă a tot ce a făcut în ziua respectivă şi îşi face programul pentru ziua următoare.
Lui Alin îi place şi handbalul, aşa că de fiecare dată când găseşte un moment liber, îşi ia bilet la meciuri, în Craiova sau Bucureşti, şi merge să-şi susţină echipa.
“Noi alegem dacă timpul ne e prieten sau duşman. În cazul meu am avut şi momente în care nu reuşeam să fac anumite activităţi sau reuşeam la limită, dar doar pentru că nu ştiam cum să-mi dozez eu timpul. Însă niciodată nu am neglijat facultatea şi asta i-am sfătuit şi pe colegii mei, întodeauna am mers la facultate când trebuia, am fost la cursuri, laboratoare, chiar dacă în mintea mea ştiam că mai am de făcut şi alte lucruri, dar totuşi nu am neglijat facultatea. Astăzi sunt aici, pentru că am fost implicat în proiecte încă din facultate.”
Pe lângă toate astea mai are întâlniri și la Convenita Organizațiilor Studențești, odată pe săptamână unde este prezent în calitate de vicepreședinte educaţional COS.
A intrat la facultate printre ultimii, iar cea mai mare mulţumire a sa este că a terminat facultatea printre primii, a fost şef de promoţie şi a intrat la master cu media 10, iar la doctorat tot cu media 10. Ce-i sfătuieşte pe tinerii colegi? “Să ştie ceea ce au de făcut, să-şi dozeze timpul, să nu neglijeze partea extracurriculară”.
Studentul încearcă să-și păstreze și bursa, așa că facultatea este prioritateasa. În fiecare zi lucrează câteva ore la teza de doctorat, iar în aceste ore se ocupă de cercetarea și aprofundarea domeniului. ,,Greu nu este, este doar complex și studiile trebuie făcute mai în amănunt pentru a putea stabilii de la bun început tot protocolul experimental.’’
Degeaba ai cel mai bun produs, dacă tu nu ştiii cum să-l vinzi
Odată cu finalizarea doctoratului, Alin îşi doreşte să rămână în cadrul facultăţii ca asistent universitar, este unul din visurile lui de când era mic: să împărtăşescă din cunoştiinţele sale celorlalţi, îi place să lucreze cu oamenii, să-i motiveze: ,,La ultimul curs la care am fost, un student a venit la mine şi m-a întrebat dacă nu am şi nişte cursuri motivaţionale, iar chestia asta m-a bucurat. Profesorii au fost cei care l-au făcut să-şi dorească să continue pe acest drum. Primul profesor model a fost învăţătoarea, apoi la liceu doamna profesoară de limba şi literatura română, iar la facultate este profesora coordonator, Daniela Tarniţă, care după spusele studentului se impune prin simpla sa prezenţă pentru că are în spate o mare activitate de cercetare. “Un profesor bun pentru mine trebuie să fie în primul rând un bun orator, să aibă tehnici de predare moderne şi să ştie să asculte şi să vorbească cu studentul. Pe lângă faptul că trebuie să stabilească bine material, trebuie să ştie să o expună, este ca marketingul într-o afacere: degeaba ai cel mai bun produs.dacă tu nu ştiii cum să-l vinzi.”
În sistemul de învăţământ românesc ar aduce noutăţi sau îmbunătăţiri în primul rând la sistemul de predare care devine uşor-uşor un sistem care nu se mai bucură de receptivitate din partea studentului. ,,Acel sistem în care profesorul vine în clasă şi citeşte şi tu scrii după dictare nu mai este la modă şi tu ca profesor nu mai eşti în stare să ţii clasa şi să faci performanţă cu ei. Unii profesori spun că studenţii nu mai sunt pasionaţi. Într-adevăr, după părerea mea, unii studenţi nu sunt pasionaţi, pentru că profesorii vin cu aceaşi metodă de predare învechită. Avem laboratoare, standuri, echipamente de cea mai înaltă calitate, iar eu aş face cu studenţii experimente, lucrări interesante, ceva care să le insufle realitatea.”