Super-tehnologii, recorduri, concurenţă, corporaţii, globalizare. Filme tridimensionale, jocuri video, telefoane inteligente, reţele de socializare. Toate acestea ne umplu zilnic viaţa. Telefonul mobil este indispensabil, tableta a devenit principala jucărie a copiilor de vârste fragede, iar calculatorul a câştigat teren în faţă deja învechitului televizor.
Conform Eurostat, procentul de gospodării cu acces la computere şi Internet la domiciliu, la nivel european, a crescut de la 55% în 2007 la 81% în 2014.
61,6% dintre românii cu vârste între 16 şi 74 de ani folosesc Internetul, în condiţiile în care puţin peste jumătate (54,4%) din totalul gospodăriilor au acces acasă la reţeaua de Internet, potrivit datelor Institutului de Statistică.
„Fără Internet ești mort”
Studenţii craioveni au inclus Facebook-ul în topul site-urilor, fiind urmat de YouTube. Nici site-urile informative nu au fost ocolite. Mediafax.ro, Ziare.com, Stiripesurse.ro sunt doar câteva dintre cele mai accesate site-uri de către tinerii intervievaţi. În ceea ce priveşte timpul petrecut pe Internet, internauţii stau în medie 5 ore zilnic, perioada cu cel mai intens trafic fiind seara.
„Accesez Internetul destul de des. În momentele de plictiseală e singura mea alegere de a petrece timpul. Intru de obicei pe Facebook, mai văd postări, poze, ştiri. Fără Internet eşti mort. Şi temele pentru facultate tot cu ajutorul Internetului le faci” a spus Mihai T. (Marketing, anul III)
Twitter, în moarte clinică
Dacă Facebook-ul rămâne cea mai accesată reţea de socializare din România, nu acelaşi lucru putem spune despre Twitter, care o duce din ce în ce mai rău. Conform Zelist Monitor, lunile mai şi iunie 2013 au fost cele mai proaste pentru evoluţia site-ului de socializare care are 50.000 – 60.000 de utilizatori, comparativ cu Facebook care ajunge la aproape 5,8 milioane de utilizatori, conform Facebrands.
„Twitter nu a fost promovat aşa mult în reclame că Facebook-ul, iar brandurile nu au integrat Twitter în strategia lor de marketing. Din câte am văzut, nici foarte multe celebrităţi nu l-au adoptat. Până la urmă de ce să îţi chemi fanii pe Twitter, unde nu prea au ce face, când le poţi servi fotografii, clipuri video, exclusivităţi pe Facebook? Abia în ultima perioadă Twitter a început să depună eforturi serioase pentru a deveni o platformă multimedia completă”, a spus Ionuţ Tudorache, absolvent al Facultăţii de Automatică şi Calculatoare din Craiova.
Este selfie-ul o boală?
Selfie acasă, selfie la şcoală, selfie în parc, selfie la spectacol, selfie peste tot. Odată cu dezvoltarea tehnologiei şi implicit a telefoanelor performante, un mod inedit de afirmare pe Facebook este selfie-ul. „Selfitismul cronic”, căci aşa este cunoscut de majoritatea celor care sunt împotriva acestei practici, este întâlnit încă de la o vârstă fragedă în rândul copiilor şi în rândul tinerilor.
Raluca Buzatu (Jurnalism, anul II) ne-a spus ce părere are despre realizarea selfie-urilor în mod obsesiv şi postarea lor pe reţelele de socializare: „Este un mod de a ieşi în evidenţă. Cred că astfel de selfie-uri îşi fac persoanele nesigure pe ele, care vor să arate că se pot integra în diferite medii şi că sunt nişte persoane sociabile, chiar dacă asta este doar aparent. De fapt, este un mod vulgar de a ieşi în evidenţă, atunci când nu poţi arăta sau demonstra ceva mai bun”.
În urma unei analize Eurostat, la nivel european s-a remarcat o utilizare ridicată a Internetului de către tineri pentru a găsi un loc de muncă sau pentru a vinde bunuri sau servicii (de obicei prin licitaţii online).
La întrebarea ce ar face fără Internet, mulţi studenţi ai Universităţii din Craiova au zâmbit, neluând în calcul absența lui. Ionuţ, student la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor, a concluzionat scurt: „Probabil aş ieşi în parc, aş merge la film sau la teatru. Dar din câte vezi, smartphone-urile te urmăresc peste tot şi e greu să nu stai pe Internet”.
Amelia TUȚĂ